جدول جو
جدول جو

معنی ابن عمرو زبرقان - جستجوی لغت در جدول جو

ابن عمرو زبرقان
(زِ رِ)
ابن عمرو بن امیه بن خویلد. از طبقۀ دوم تابعین است و از او نقل حدیث کنند. (طبقات ابن سعد چ لیدن ج 9 ص 184). ابوحاتم رازی آرد: زبرقان بن عمرو و بگفتۀ برخی: زبرقان بن عبدالله بن عمرو بن امیه، عمرو بن ابی حکیم و ابن ابی ذئب و جعفر بن ربیعه و یعقوب بن عمرو از او روایت دارند. (از کتاب الجرح والتعدیل ابوحاتم رازی ج 3 ص 611). ابن حجر آرد: زبرقان بن عمرو بن امیۀضمری و بقولی زبرقان بن عبدالله بن عمرو بن امیه وی از اسامه بن زید و زید بن ثابت روایت کند اما نه بسماع. و همچنین از عروه بن زبیر و ابوسلمه بن عبدالرحمن و ابورزین و زهره ونیز از برادر یا عم خود جعفر بن عمرو و از برادر یا پدر عبدالله بن عمرو نقل حدیث کند. ابن ابی ذئب و یعقوب بن عمرو الضمری و بکر بن سواده و بکیر بن اشج و جعفر بن ربیعه و عمرو بن ابی حکیم از او روایت دارند. نسائی بوثاقت او حکم کرده و ابن حبان او را در ثقات آورده. بخاری این دو ضمری را یکی دانسته و پس ازاو نیز همه بر این عقیدت اند مگر ابن حبان که زبرقان بن عمرو را ترجمه جداگانه آورده و با آن زبرقان که کلیب بن صبح از او روایت کند فرق گذارده. ولی باید دانست که ابن حبان در کتاب خود بارها این کار کرده که یک تن را بدون دلیل در دوجا آورده و دو تن معرفی کرده. ابن یونس در تاریخ الغربا گوید: زبرقان بن عبدالله بن عمرو بن امیۀ مدنی، به اسکندریه درآمد و از دارقطنی حدیثی را پرسید که زبرقان بن عبدالله بن عمرو بن امیه بواسطۀ زهره از زید بن ثابت روایت کرده است. دارقطنی در پاسخ گفت: این حدیث آمده اما زهره مجهول الحال است. ابن ابی خیثمه در تاریخ خود از علی نقل کند که یحیی بن سعید گفت زبرقان ثقه است. علی گوید: پرسیدم آیا او حافظ حدیث است. پاسخ داد: او دارای حدیث است. گفتم سفیان از او حدیث ندارد. گفت: سفیان او را ندیده است. و چنین نیست که هر که سفیان از او روایت کند او ثقه است. و مقصود از زبرقان مذکور زبرقان بن عبدالله است. (از تهذیب التهذیب)
لغت نامه دهخدا